National Equal Opportunities Conference

18-19 November
Uppsala

2025

Sessions

Day 1 - 18 November

1a. Lär dig mer om inkluderande pedagogik i högskolan

Presentatörer: Cecilia Edin – Enhetschef, Studentavdelningen, Uppsala universitet, Sofia Grunér – Pedagogisk utvecklare, Avdelningen för kvalitetsutveckling, Uppsala universitet

Abstract: Antalet studenter med riktat pedagogiskt stöd har ökat kontinuerligt under det senaste decenniet, vilket innebär att det är många studenter som behöver individuella anpassningar av olika slag. Det finns metoder och förhållningssätt som gör undervisningen generellt mer inkluderande. Om dessa används minskar behovet av enskilda stödinsatser, men många lärare känner inte till detta. Uppsala universitet genomför ett treårigt projekt som ska leda till att lärare använder inkluderande pedagogik i större utsträckning. Tanken är att satsningen ska bidra till en mer hållbar arbetsmiljö för lärarna.

Under passet får du inblick i förhållningssätt och metoder för inkluderande undervisning utifrån Universal Design for Learning (UDL).

1b. Oväntade utbildnings- och karriärvägar?

Presentatörer: Anne-Sofie Nyström – docent och universitetslektor, Uppsala universitet, Anna Danielsson – professor, Stockholms universitet

Abstract: Hur såg din väg till högre utbildning och/eller akademin ut? Forskning visar att dessa vägar ofta är komplexa, formade av val och bortval, formade av vardagliga möten, enskilda lärare, vänskapsrelationer, populärkultur eller en vilja att förändra världen. Studenter väljer ämnen av en mängd skäl – inte bara instrumentella, utan också existentiella och identitetsskapande. Samtidigt präglas akademin av normer som får betydelse för vilka utbildningsbakgrunder, erfarenheter och drivkrafter som vi förväntar oss och värderar.

Denna workshop utgår från forskning om underrepresenterade studenters utbildningsvägar och syftar till att synliggöra deras variation samt utforska de föreställningar vi bär med oss. Genom en interaktiv tidslinjeövning får deltagarna reflektera över sina egna och andras utbildningsresor. Målet är att skapa en mer nyanserad förståelse av både studenters och anställdas bakgrunder och drivkrafter samt belysa mångfalden av möjliga vägar till studier och yrkesposition.

1c. Connecting Networks for Equal Opportunities

Presenters: Virginia Grande – Postdoc, Department of IT, Uppsala University, Bedour Alshaigy – lecturer, Department of IT, Uppsala University, Ana Tanevska – postdoc, Department of IT, Uppsala University, Maria Eriksson – student, Department of IT, Uppsala University, Tova Radhe – student, Department of IT, Uppsala University.

Abstract: Community is an important part of efforts towards equal opportunities in at least two aspects. It is a way to connect with others of similar identities and mindsets, to find role models and become so for our peers. It is also an opportunity to meet and learn from organizers with experience in initiatives that aim to educate and raise awareness, advocate for and celebrate individuals from different marginalized groups.

In this session, you will have the chance to hear from and meet the coordinators of different networks, led both by staff, e.g., the TekNat LGBTQIA+ event series at Uppsala University, and students, such as the Q+ initiative at Uppsala University. We will raise aspects such as effective role modelling, accessible community building, and institutional support of student-led initiatives.

Our aim is to get to know each other, discuss the importance of this line of work, and brainstorm on good practices and ideas for collaborations. Participation during this slot includes silence and listening: you will only be expected to talk to your own level of comfort, when and if you decide to do so.

Join us to meet like-minded, inspiring folks, and imagine a more equal future of higher education together!

2a. Kunskap sökes – Hur kan din undervisning bli mer inkluderande?

[Deltagande i workshopen bygger på deltagande vid sessionen ”Lär dig mer om inkluderande pedagogik i högskolan”]

Presentatörer: Cecilia Edin – Enhetschef, Studentavdelningen, Uppsala universitet, Sofia Grunér – Pedagogisk utvecklare, Avdelningen för kvalitetsutveckling, Uppsala universitet

Abstract: Denna workshop vänder sig till dig som är undervisande lärare och som vill fördjupa din kunskap om inkluderande undervisning tillsammans med andra. Innehållet bygger på det anslutande passet ”Lär dig mer om inkluderande pedagogik i högskolan” som du förväntas ha deltagit i för att ha samma baskunskaper som övriga deltagare.

Varje deltagare tar med sig ett dilemma och vi hjälps åt, i mindre grupper, att utifrån Universal Design for Learning (UDL) göra undervisningen mer inkluderande. Passet inleds med att en deltagare i taget får presentera ett dilemma, varpå gruppen med hjälp av olika tekniker bearbetar dilemmat och ger inspel till möjliga lösningar. Workshopen faciliteras av pedagogiska utvecklare vid Uppsala universitet.

 

2b. Erfarenheter från ett lika villkorsprojekt med grundlärarkollegiet

Presentatör: Hassan Sharif – FD utbildningssociologi och lektor i barn- och ungdomsvetenskap, Uppsala universitet

Abstract: Projektets övergripande syftet var att i ett kollegialt sammanhang utveckla kunskaper hos programmets personal (lärare och administration) om lika villkorsfrågor och tillsammans identifiera utmanande aspekter av lika villkorsarbetet i grundlärarutbildningen, och därmed lägga en grund för det fortsatta arbetet. Seminariepresentationen kommer att fokusera på erfarenheterna från projektets arbete med att formulera en handlingsplan för lika villkorsarbetet inom programmet.

2c. Critiquing Power in Tech through an Intersectional Feminist Lens

Presenter: Amir H. Payberah, Associate Professor of Computer Science at KTH Royal Institute of Technology

Abstract: Technology is often seen as neutral and progressive, but in reality, it mirrors and reinforces existing power structures. From algorithmic bias to the undervalued labor of marginalized workers, the tech industry is shaped by inequalities that disproportionately impact women, racialized groups, and other marginalized communities. The rise of large language models (LLMs) has further amplified these issues, as these widely adopted systems often perpetuate existing biases and reinforce social hierarchies rather than challenge them. This workshop takes a critical look at power in tech through an intersectional feminist lens, examining how race, gender, class, and other social factors influence who holds power and who is excluded. A central framework for this analysis is Patricia Hill Collins’ matrix of dominance, which helps unpack how interconnected systems of oppression operate within tech spaces. We will explore real-world examples and discuss ways to challenge these inequalities.

3a. Att öppna slutna rum – ett seminarium om konst, historieskrivning och lika villkor

Presentatörer: Mikael Larsson – Lektor i bibelvetenskap, Teologiska institutionen, Uppsala universitet, Maria Essunger – lektor systematisk teologi, teologiska institutionen. Uppsala universitet, Anna Ehn – chef för offentlig konst, Uppsala kommun, Cecilia Ödman – 1:e antikvarie, Gustavianum Uppsala universitetsmuseum

Abstract: Vem får ta plats i det offentliga rummet? Hur kan konst bidra till en mer inkluderande historieskrivning och på vilka sätt kan den vidga universitetets självförståelse? Teologiska institutionen har genom en serie projekt uppmärksammat bildvävaren, forskaren och aktivisten Berit Sahlströms bildvävar i Uppsala. Det började med ett tvärvetenskapligt seminarium om hennes verk i universitetshuset (2021) och följdes upp med en film samt ytterligare ett seminarium (2022). Slutligen landade det i en bok om Sahlström samtliga Uppsalaverk (2024) i ett större samverkansprojekt mellan Teologiska fakulteten, Uppsala universitetsmuseum Gustavianum samt Uppsala kommun. Boken ger utblickar från forskare och konstnärer i Uppsala och Sydafrika. Projektet initierades 2019 och uppföljning pågår alltjämt.

Syftet med seminariet är att berätta om process, resultat och lärdomar från projektet. Vi inleder med en kort presentation av Sahlströms verk och av boken. Därefter följer ett samtal med Mikael Larsson och Maria Essunger (tidigare och nuvarande lika villkorsombud vid Teologiska fakulteten), Cecilia Ödman (1:e antikvarie, Gustavianum) samt Anna Ehn (chef för offentlig konst, Uppsala kommun) som tillsammans diskuterar frågor som: Vilka är utmaningarna och möjligheterna med långvariga lika villkorsprojekt som involverar både samarbeten inom universitetet och samverkan med externa aktörer? Hur kan de erfarenheter och nya kunskaper som projektet gett upphov till tas tillvara (vid universitet, muséum och kommun)? Vad innebär det att genomföra eller följa upp projekt som någon annan har initierat? Och hur kan man tänka och praktiskt hantera frågor kring konstnärers rättigheter, samarbetsavtal och extern finansiering?

Avslutningsvis öppnar seminariet för en bredare diskussion med samtliga deltagare om lika villkorsarbetets kärnuppdrag. Vad är viktigast och hur bedömer vi vad som är tillräckligt nyttigt inom Akademien? Får konsten plats och vilken roll kan den spela i lika villkorsarbetet?

3b. WOMHER seminar: The Consequences of Parenthood for the Careers of Women Researchers

Presenters: Ingela Nyström – Deputy Director of WOMHER, Professor at Dept. of Information Technology, Uppsala University; Olof Ejermo, Professor – Dept. of Economic History, Lund University; Valentina Tartari – Professor, Dept. of Entrepreneurship, Innovation and Technology, Stockholm School of Economics; Marie Saline – Project Leader of the Gender Initiative for Excellence (Genie), Chalmers University of Technology

Abstract: Despite increased awareness of gender equality in academia, research shows that parenthood still has significant negative consequences for women researchers. In this WOMHER seminar, three well-renowned researchers will present the latest research on how parenthood impacts academic careers. We will discuss institutional barriers and structural changes needed to promote equal opportunities. In addition, we will share insights, actions and strategies that can be implemented at other universities.

Professor Olof Ejermo, Lund University, published a report in 2024 that highlights how parenthood affects women’s academic careers, including publication rate and career development. Professor Valentina Tartari, Stockholm School of Economics, has analysed similar data from Denmark, which provides a broader picture of the challenges and possible solutions. Marie Saline, Project Leader of Genie at Chalmers University of Technology, shares experiences from the 300 million SEK investment to improve gender equality by changing the structures and cultures of academia to create better conditions for women.

WOMHER is an interdisciplinary research centre at Uppsala University with the goal of strengthening women’s mental health through research, education and collaboration. As part of this work, WOMHER aims to shed light on the structural challenges faced by women researchers and contribute to change through dialogue and knowledge sharing.

4a. Stå inte bara där! En introduktion till active bystander trainings I

[Deltagare bör med fördel delta i både del I och II av sessionen]

Presentatörer: Johanna Bergman Lodin – forskare vid institutionen för Stad och Land samt tidigare vicedekan för jämställdhet och lika villkor vid Fakulteten för Naturresurser och Jordbruksvetenskap, Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU);

Alejandra Figueredo – forskningsassistent och kontaktperson för jämställdhet och lika villkor vid institutionen för Stad och Land, Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU)

Abstract: Många känner nog igen den obekväma känsla som uppstår när vi bevittnar en kränkning av en annan person men inte vet vad vi ska säga eller göra i stundens hetta. Faktum är att nog de flesta av oss någon gång bevittnat när en person betett sig olämpligt eller sagt något opassande till någon annan, och efteråt funderat vad utfallet hade blivit om bara någon hade vågat säga ifrån. Att ingripa kan kännas svårt och kräver träning. Därför har två av fakulteterna (NJ och VH) vid Sveriges Lantbruksuniversitet introducerat en utbildning om hur vi kan bli aktiva åskådare (active bystander training) som en del av vårt jämställdhets- och lika villkorsarbete. Institutionen för Stad och Land har bestämt att alla medarbetare under 2025 ska genomgå denna utbildning.

Åskådarintervention som metod fokuserar på alla åskådare närvarande under eller efter en problematisk eller olämplig situation, och inte på offret eller förövaren. Som sådan har den visat sig effektiv i att förebygga våld. Den utmanar restriktiva normer och stereotypa attityder (relaterade exempelvis till kön, etnicitet eller funktionsförmåga) som stödjer, ursäktar eller möjliggör dessa kränkningar, som dessutom drabbar vissa grupper mer än andra, genom att uppmuntra till att känna igen och kunna hantera mikroaggressioner och ohövligheter. Under workshoparna, som tar 2.5h, får deltagarna praktisera att vara en aktiv åskådare och lära sig hur de kan intervenera på ett säkert och effektivt sätt. Målet med utbildningarna är att bidra till en proaktiv och stödjande akademisk kultur, och i förlängningen en tryggare och mer respektfull arbetsplats och lärosäte för såväl medarbetare som studenter.

Under denna session kommer vi att introducera metoden och bjuda in deltagarna i smågrupper att prova några av de praktiska verktygen och strategierna för att kunna identifiera problematiska situationer och agera.

4b. Möjligheter och utmaningar vid användandet av modern informationsteknologi som stödjande teknik för personer med funktionsnedsättningar

Presentatör: Lars Oestreicher – Associate Professor, Institutionen för informationsteknologi, avd. Vi3 och Centrum för Forskning om Funktionshinder (CFF)

Abstract: Dagens utveckling inom informationsteknologiområdet (IT) är snudd på halsbrytande snabb. I många fall går det så fort att även IT-experter har svårt att hålla sig uppdaterade med vad som sker. AI-system ersätter kontinuerligt varandra, inte bara med nya generationer utan även inom nya områden som generering av bilder, musik och även texter. Barnböcker produceras idag på löpande band av LLM (Large language models) med mer eller mindre lyckade resultat. Det finns förstås också en (missriktad?) trend bland företag att se AI som ett måste för att hänga med i utvecklingen.

Det må vara hur det vill med den saken, men ett område där olika typer av modern IT kan göra stora insatser är för människor med olika funktionsnedsättningar eller -variationer. Frånsett i några områden, som t.ex. protesutveckling, så lyser den praktiska tillämpningen av IT här med sin nästan totala frånvaro. Det sker idag mycket avancerad forskning inom maskininlärning, stora språkmodeller och liknande avancerade IT-system som skulle kunna hjälpa en stor mängd människor att hantera vardagen på ett bättre sätt, men var har tillämpningarna tagit vägen?

Detta gap mellan forskning och tillämpning är bekymmersamt. Risken är att potentiellt kraftfulla stödjande tekniker aldrig kommer att utvecklas, inte beroende på tekniska svårigheter, utan på att de som behöver tekniken mest inte har kunskap nog att efterfråga den, och de som har den tekniska kunskapen har liten eller ingen erfarenhet av behoven. Men även när det görs försök att införa den moderna IT-tekniken som stöd riskerar den att missa målet på grund av bristande kunskap om antingen den snabba teknikutvecklingen eller de tilltänkta användarnas vardagsrealitet.

I presentationen kommer jag som avslutning också att föreslå en ansats som baseras på ”kritiskt tänkande utanför boxen”. Det innebär en avsiktlig blandning av kreativitet och kritisk analys. Med en sådan inställning uppmuntras inte bara innovativa lösningar, utan även en syn på design som innebär ett större engagemang för användarnas perspektiv på tillvaron. Målet är att skapa en teknisk ansats som fyller ett reellt behov, och inte bara genererar olika kreativa idéer utan verklighetsförankring.

4c. "These are not my shoes, but...": Cultivating empathy to foster inclusive higher education

Presenter: Carolina de Barros Vidor- Doctoral researcher, Department of Education, Uppsala University

Abstract: This 45-minute interactive workshop explores the role of relational skills, particularly empathy, in promoting equal opportunities in higher education settings. Relational skills refer to the social and emotional abilities necessary to build effective, respectful, and collaborative relationships within a group of people. According to the LifeComp framework (European Commision), empathy is understood as a relational skill comprising three aspects: the ability to recognize emotions in others; to cognitively take the perspective of others and share emotional states with them; and the ability to offer an appropriate response to others’ emotions. Based on this understanding, participants will engage in hands-on activities in order to identify their own challenges in relation to exercising self-awareness and their ability to demonstrate empathy in professional environments. The session is designed for a diverse audience (such as students, faculty, researchers, administrative staff, and equal opportunity officers) and requires no prior knowledge of relational skills.

The workshop begins with a brief introduction (5 minutes) to relational skills. Participants will then work individually and in small groups for four interactive activities, briefly described as follow: (A) Practicing self-awareness (5 minutes) – Individually, participants will develop a brief retrospective about their emotional journeys connected to their academic practice. (B) Communicating experiences (10 min) – In small groups, participants will practice open communication and active listening while sharing their emotional journeys. (C) Developing empathy (15 minutes) – Through scenario-based exercises, participants will identify barriers to understanding another person’s lived experiences and propose appropriate responses in similar situations. (D) The session concludes with a wrap-up (10 minutes), where groups will share their proposals. The facilitator will then compile an “empathy toolkit” to be distributed to all participants. Participants are expected to leave the workshop with insights and actionable strategies to apply in their own academic practice.

5a. Stå inte bara där! En introduktion till active bystander trainings II

[Deltagare bör med fördel delta i både del I och II av sessionen]

Presentatörer: Johanna Bergman Lodin – forskare vid institutionen för Stad och Land samt tidigare vicedekan för jämställdhet och lika villkor vid Fakulteten för Naturresurser och Jordbruksvetenskap, Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU);

Alejandra Figueredo – forskningsassistent och kontaktperson för jämställdhet och lika villkor vid institutionen för Stad och Land, Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU)

 

Abstract: Många känner nog igen den obekväma känsla som uppstår när vi bevittnar en kränkning av en annan person men inte vet vad vi ska säga eller göra i stundens hetta. Faktum är att nog de flesta av oss någon gång bevittnat när en person betett sig olämpligt eller sagt något opassande till någon annan, och efteråt funderat vad utfallet hade blivit om bara någon hade vågat säga ifrån. Att ingripa kan kännas svårt och kräver träning. Därför har två av fakulteterna (NJ och VH) vid Sveriges Lantbruksuniversitet introducerat en utbildning om hur vi kan bli aktiva åskådare (active bystander training) som en del av vårt jämställdhets- och lika villkorsarbete. Institutionen för Stad och Land har bestämt att alla medarbetare under 2025 ska genomgå denna utbildning.

Åskådarintervention som metod fokuserar på alla åskådare närvarande under eller efter en problematisk eller olämplig situation, och inte på offret eller förövaren. Som sådan har den visat sig effektiv i att förebygga våld. Den utmanar restriktiva normer och stereotypa attityder (relaterade exempelvis till kön, etnicitet eller funktionsförmåga) som stödjer, ursäktar eller möjliggör dessa kränkningar, som dessutom drabbar vissa grupper mer än andra, genom att uppmuntra till att känna igen och kunna hantera mikroaggressioner och ohövligheter. Under workshoparna, som tar 2.5h, får deltagarna praktisera att vara en aktiv åskådare och lära sig hur de kan intervenera på ett säkert och effektivt sätt. Målet med utbildningarna är att bidra till en proaktiv och stödjande akademisk kultur, och i förlängningen en tryggare och mer respektfull arbetsplats och lärosäte för såväl medarbetare som studenter.

Under denna session kommer vi att introducera metoden och bjuda in deltagarna i smågrupper att prova några av de praktiska verktygen och strategierna för att kunna identifiera problematiska situationer och agera.

5b. Från eldsjälsarbete till systematik – följ med på en utvecklingsresa för breddad rekrytering

Presentatörer: Cecilia Edin – enhetschef, Studentavdelningen, Uppsala universitet, Mikael Börjesson – professor och föreståndare för HERO, Uppsala universitet, André Bryntesson – forskningsassistent vid HERO, Uppsala universitet.

 

Abstract: Uppsala universitet har under de senaste åren utvecklat arbetet med breddad rekrytering från att ha varit beroende av ett fåtal engagerade medarbetare till ett systematiskt arbete som en del av den ordinarie verksamhetsplaneringen. Avgörande nycklar för att förankra och skapa legitimitet för processen är att ansvaret för analys och målformulering lagts utbildningsnära och att det finns en gedigen studentkartläggning genomförd av forskare vid lärosätet som grund för analys. Under seminariet presenteras såväl förändringsarbetet i sig som resultat från studentkartläggningen. Utöver rekryteringen till program, kurser och forskarutbildning vid Uppsala universitet utifrån kön, utländsk/svensk bakgrund, föräldrarnas utbildningsnivå, regionalt ursprung och betygsmeriter visar kartläggningen skillnader mellan olika svenska lärosätens studentrekrytering utifrån aspekterna kön och social bakgrund. Ett intressant resultat är att Uppsala universitet rekryterar studenter från alla samhällsgrupper, men till vitt skilda utbildningar. Dessutom visar det sig att vissa av de mest könsbalanserade forskarutbildningarna faktiskt har bland den skevaste könsmässiga rekryteringen och vice versa, när man jämför dem som påbörjar en forskarutbildning vid Uppsala universitet med dem i befolkningen som har minst en grundutbildning inom samma ämne.

5c. Designing Inclusive Hybrid Learning: Strategies for Equitable Engagement

Presenters: Bedour Alshaigy – Lecturer, Uppsala University, Jeremiah Blanchard – Associate Professor, University of Florida, USA, Nadia Morrow – PhD student, University of Florida, USA

Abstract: This fast-paced hybrid workshop equips educators with actionable strategies to design hybrid learning activities that centre on inclusion and elimination of invisible barriers related to privilege. Through a collaborative icebreaker design task, participants will identify barriers, practice inclusive facilitation, and consider the trade-offs between different inclusive design strategies, such as Universal Design and Adaptive Design. Participants will leave with tools to practically foster equitable participation.

Day 2 - 19 November

6a. En jämförande studie mellan unga kvinnors och mäns val av och antagning till utbildning – Varför är andelen studenter som är kvinnor inom IT och datavetenskap fortfarande så låg?

Presentatör: Lina von Sydow, Professor Institutionen för informationsteknologi, Uppsala universitet

Abstract: I det här projektet har vi försökt att till en del besvara undertitelns fråga ”Varför är andelen studenter som är kvinnor inom informationsteknologi och datavetenskap fortfarande så låg?”. Vi har utifrån ansökningsdata från Universitets- och högskolerådet tittat på framförallt vilka skillnader det finns i hur unga män och kvinnor söker till ett antal utbildningar, studerat skillnader i sökbeteende hos presumtiva studenter från storstad respektive övriga landet, samt vilka förutsättningar män och kvinnor har att komma in på sina sökta utbildningar via meritvärde och poäng på högskoleprovet. Resultaten mynnar ut i ett antal slutsatser och rekommendationer.

6b. Roundtable Discussion: Educating University Educators for Equal Opportunities

Presenters: Anne-Kathrin Peters – Associate professor at KTH Royal Institute of Technology, Lena Gumaelius – Associate professor at KTH Royal Institute of Technology

Abstract: Welcome to a roundtable discussion on how education for university educators can equip them to promote equal opportunities through their teaching. This education is included in higher education pedagogics courses offered at many Swedish universities and may also take other forms within university institutions. We invite all those involved in developing and delivering such education to engage in joint learning and reflection. Participants interested in learning more or contributing perspectives from other areas are also warmly welcomed.

7a. Didaktikens inkluderande dimensioner - En modell för reflektioner kring och utveckling av en jämlik och rättvis högskoleundervisning

Presentatör: Lotta Björkman – doktorerar i pedagogik på Södertörns högskola

Abstract: Seminariet presenterar resultaten från avhandlingsprojektet Didaktikens inkluderande dimensioner (Björkman Under utgivning), samt den didaktiska modell för bred och inkluderande undervisning som utvecklats inom ramen för detta projekt. Modellen utgörs av tre centrala dimensioner – didaktisk persona, didaktisk aktion och didaktisk allians – och vilar dels på en bred intersektionell förståelse av inkludering (Ainscow, Booth et al. 2006), dels på den kontinentala didaktiska traditionen (Klafki 1997). Under seminariet kommer modellen att konkretiseras genom empiriska exempel, vilka illustrerar hur ett sådant didaktiskt arbete kan bidra till det som benämns som ett inkluderande didaktiskt rummande. Detta begrepp tar sin utgångspunkt i Muths (1962) idéer om pedagogisk atmosfär inom den kontinentala didaktikens ramar, samt i Ahmeds (2006) teoretiseringar kring orientering och inkludering. Tillsammans möjliggör dessa perspektiv en fördjupad förståelse av vad breddat deltagande i högre utbildning kan innebära i praktiken. Den didaktiska modell som presenteras har potential att både vidareutveckla teoretiska resonemang kring inkludering och fungera som ett konkret stöd för högskolepedagogisk praktik. Seminariet kommer därutöver att erbjuda utrymme för gemensam reflektion kring modellens tillämpningsmöjligheter inom högre utbildning, samt vilka utmaningar ett sådant didaktiskt förhållningssätt kan medföra i högskolelärares professionella vardag.

 

Referenser:

Ahmed, S. (2006). Queer phenomenology: orientations, objects, others. Duke University Press. Ainscow, M., Booth, T., Dyson, A., & Farrell, P. (2006). Improving schools, developing inclusion. Routledge.

Björkman, L. (Under utgivning). Didaktikens inkluderande dimensioner – En fenomenologisk studie av lärares undervisning ur gymnasieelevers perspektiv Diss. Huddinge: Södertörns högskola, 2025]. Huddinge.

Klafki, W. (1997). Kritisk-konstruktiv didaktik. I M. Uljens (Red.), Didaktik: teori, reflektion och praktik. Studentlitteratur.

Muth, J. (1962). Pädagogischer Takt: Monographie einer aktuellen Form erzieherischen und didaktischen Handelns. Quelle & Meyer.

7b. Breaking the Language Barrier – Enhancing Sweden’s Standing as an Internationally Attractive Research Nation

Presenter: Zhaojun Li Assistant Professor Solid State Physics

Department of Materials Science and Engineering, Uppsala University

Abstract: The new Research and Innovation Bill 2024 positions Sweden as a globally competitive research nation, with a strong emphasis on excellence, internationalization, and innovation. A key factor in maintaining and enhancing this position is the effective integration of international researchers, whose expertise contributes significantly to scientific and technological advancements. However, language remains a critical barrier that can hinder the full utilization of this talent pool.

Despite Sweden’s high level of English proficiency, many academic and administrative processes are still predominantly conducted in Swedish. This presents challenges for international researchers in various aspects of their professional journey, including grant applications, administrative communication, teaching opportunities, and participation in strategic decision-making. As a result, language barriers can create unintended inequalities, affecting career progression, and workplace integration, and diminishing the overall attractiveness of Sweden as a long-term research destination.

This roundtable discussion will explore the role of language in shaping equal opportunities within Swedish academia. Participants will engage in a critical dialogue on how language policies impact recruitment, retention, and career development, as well as discuss best practices from other research-intensive nations. The discussion will also focus on practical solutions to mitigate language barriers while preserving Sweden’s linguistic and cultural identity. Key questions include:

 

How do language requirements in academia influence equal opportunities for international researchers? What are the best strategies to ensure that language barriers do not become obstacles to professional growth? How can Swedish universities and research institutions implement inclusive language policies? What lessons can be learned from other countries with international integration?

This discussion aims to generate actionable insights on how Sweden can strengthen its position as an internationally attractive research nation by addressing these issues. Ensuring that language is a bridge rather than a barrier will be key to fostering a more inclusive and dynamic academic environment.

8a. Sista programåret för JiHU – jämställdhetsintegrering av högskolor och universitet

Presentatör: Sandra Moberg – utredare, Jämställdhetsmyndigheten; Ida-Maria Linder – enhetschef Jämställdhetsmyndigheten

Abstract: 2025 är sista året i nuvarande program för jämställdhetsintegrering i högskolor och universitet (JiHU). Regeringen har gett lärosäten inom programmet i uppdrag att redovisa resultat av genomfört arbete under 2023–2025 senast den 1 december 2025.

Mot den bakgrunden presenterar Jämställdhetsmyndigheten vad vi kommit fram till i vår uppföljning av lärosätens arbete med jämställdhetsintegrering. Vi lyfter fram resultat och belyser lärande exempel.

Tillfället blir en möjlighet att se bortom 2025, det vill säga, vad händer sedan och vad innebär det för arbetet med jämställdhetsintegrering på svenska lärosäten? Vad krävs i det fortsatta arbetet för en jämställd akademi?

8b. Mänsklig Blomstring i lika villkor

Presentatörer: Patrik Adlarson – docent i fysik, Martin Sahlén – docent i fysik

Abstract: Workshop

För att öka medvetenheten nationellt bland personer som arbetar med lika villkor är målet med denna workshop att:

– definiera mänskligt blomstrande – vad det är och vad det inte är

– låta deltagarna prova på den evidensbaserade praktiken https://hfh.fas.harvard.edu/files/pik/files/activitiesforflourishing_jppw.pdf

– presentera viktiga höjdpunkter från symposiet om mänskligt blomstrande, den 10 oktober 2025, vid Uppsala universitet

– förklara varför perspektivet mänskligt blomstrande kan spela en viktig roll inom arbetet med lika villkor

8c. Inequality in STEM: problems and possibilities

Presenters: Klara Folkesson – Senior officer KTH Equality Office, Royal Institute of Technology, Roh Petas – Senior officer KTH Equality Office, Royal Institute of Technology

Abstract: Within STEM-fields in Swedish higher education and research, there are prevalent inequalities when it comes to gender. From gender-normed educational choices to risks of unconscious bias in faculty recruitment to the lack of women in the higher academic hierarchies as well as the lack of men in certain administrative functions, this scientific area presents several challenges for universities and colleges to tackle. At the same time, several initiatives are taken on both university and government levels to combat inequality in abroad sense in higher education. There are many examples of best practices that have had tangible results on improving equality. In this seminar, we will discuss challenges and possibilities in STEM with regards to equality in a broad sense of gender and other factors of inclusion/exclusion.

9a. Samverkan för jämställda studie- och yrkesval

Presentatör: Beatrice Löfström – utredare Jämställdhetsmyndigheten; Malin Svensson – utredare Jämställdhetsmyndigheten

Abstract: Vissa jämställdhetsproblem ligger utanför ett enskilt lärosätes eller en myndighets handlingsutrymme. Ett exempel är arbetet för att motverka könsbundna studie- och yrkesval, där högskolan som enskild sektor har svårt att påverka utvecklingen.

I ett uppdrag till Jämställdhetsmyndigheten vill regeringen satsa på att främja samverkan mellan myndigheter inom området könsbundna studie- och yrkesval med fokus på välfärdens utmaningar och kompetensförsörjning. Jämställdhetsmyndigheten samordnar, planerar och processleder arbetet, vilket innebär att tillsammans med nio deltagande myndigheter:

  • identifiera vad fler aktörer kan göra tillsammans som en enskild inte kan för att främja jämställda studie- och yrkesval, 
  • stärka pågående initiativ, och
  • utforska förslag som kan utveckla politiken inom området.

 

Inom jämställdhetspolitiken är en central fråga att det ska finnas förutsättningar för flickor och pojkar, kvinnor och män att ha samma makt att forma samhället och sina egna liv. Detta gäller inte minst genom hela utbildningskedjan. Könssegregering är en strukturell ordning som resulterar i att kvinnor på gruppnivå har en svagare ekonomisk och politisk ställning i samhället än män på gruppnivå. Därtill finns fler segregeringsmönster baserade på klass, hudfärg och andra faktorer som samverkar med kön. Hierarkier mellan vilka yrken som anses vara närande respektive tärande har medfört att kvinnodominerade yrken värderas lägre än mansdominerade yrken. Detta syns särskilt i välfärdssamhället. Samtidigt är könssegregering politiskt och kulturellt skapad och kan därmed se olika ut beroende på kontext. Det betyder att den är möjlig att förändra. I samverkan för jämställda studie- och yrkesval har lärosäten och nationella myndigheter med koppling till utbildning och arbetsmarknad tillsammans undersökt och utforskat vägar till förändring. Programpunkten syftar till att dela lärdomar från samverkan och att öppna upp för ett djupare samtal om könsbundna studie- och yrkesval.

9b. Doktoranders utsatta villkor i akademin

Presentatör: Maja Lundqvist – Utredare vid Nationella sekretariatet för genusforskning, Göteborgs universitet;
Kajsa Widegren – Utredare vid Nationella sekretariatet för genusforskning, Göteborgs universitet

 

Abstract: Doktorander är helt centrala för det akademiska systemet, för produktivitet och för framtidens forskning och utbildning, och deras villkor borde därför sättas högt på agendan. Utmaningar för lika villkor inom forskarutbildning handlar om anställningsvillkor, utsatthet för diskriminering och trakasserier, stress och psykisk ohälsa och akademisk kultur.

Doktoranders förutsättningar och anställningar varierar så mycket att det inte går att prata om en specifik doktorandposition, men gemensamt för olika positioner som doktorand är den prekära situationen, den otrygga anställningen och den starka beroenderelationen till mer seniora forskare och handledare inom sitt fält.

Under detta seminarium kommer forskningsläget, samt siffror från den stora prevalensstudien om genusbaserad utsatthet i svensk högskolesektor som genomfördes 2020 att presenteras och diskuteras, med fokus på doktoranders situation. Även frågor om förutsättningar för att bygga en likvärdig och rättvis forskningsutbildningen kommer att lyftas i ett gemensamt samtal med publiken.

Siffror från prevalensstudien om genusbaserad utsatthet i svensk högskolesektor visar på hög utsatthet för sexuella trakasserier bland kvinnliga doktorander generellt, och bland kvinnliga doktorander med utländsk bakgrund specifikt. Samtidigt finns mycket forskning som visar på en generell utsatthet bland doktorander, så som hög stress, prekär arbetssituation, mobbning och att utveckla psykisk ohälsa under doktorandtiden. Gällande internationella doktorander är förändringar i migrationslagstiftningen och dess (icke)funktion en stor källa till ohälsa, stress och oro.

Nationella sekretariatet för genusforskning arbetar med frågor om forskningens villkor och har under 2025–2027 ett pågående projekt om doktoranders villkor i svensk högskolesektor.

9c. Engineering Gender Equality

Presenter: Kai Lo Andersson – doktorand, Chalmers tekniska högskola

Abstract: The dissertation Engineering Gender Equality explores a gender equality project at a Swedish technical university with a large budget and ambitious goals: a technical university free from cultural barriers for women and a doubling of female professors. The entry point is how this group of natural scientists and engineers attempt change but the study goes on to further explore how academic organizations approach gender equality and cultural work. Through four articles, the thesis analyzes how cultural barriers can be complex and difficult to change in relation to gender equality and diversity. How engineers and technical universities approach gender equality is central to the dissertation. What is seen as possible and the methods chosen reveal underlying ideas about gender, equality, and culture.

A key finding in the first article is how culture and professional identity interact with cultural change work and which measures are legible for academic engineers and natural scientists. The mismatched goals of the project versus the organization emerge in the second article, which focuses on gender equality officers, troubling trust in the organization’s commitment to gender equality. The third article explores methodological and ethical challenges when conducting critical social sciences research, studying up, studying your own organization, and being funded by informants. The fourth and final article investigates how DEI workers in technical universities in Scandinavia experience their roles.

The project was shaped by cultural and organizational structures. Organizationally, it was placed outside regular gender mainstreaming work. Its goals, and those of the university, were not followed up with consequences when progress stalled, despite project members and equality officers wanted to hold managers accountable. Culturally, work was influenced by norms, especially around gender, but also by how culture itself is understood. The dissertation argues that local cultures must be analyzed to understand the structures behind inequality.

English